Tatra

Gościnnie – Pak4

O Muzeum Tatry marudziłem Basi od paru lat, od wizyty w Hukvaldach w 2015. Ale to przebudzenie jakiegoś pociągu za tajemnicą. No dobrze — tajemniczką. Bo jakoś byłem świadomy, że w Czechosłowacji nie tylko Skody były, że były jeszcze inne, ciekawe, ale niespotykane osobiście przeze mnie na drogach, samochody osobowe. Ale to takie coś, jak wiedzieć, że jest coś za zasłoną granicy, ale nie być przez nią w pełni tego świadomym. No i ta osobowa Tatra pociągała. Prawie jak Mala Fatra, pociągająca w panoramach górskich Moskały.

Tatra była luksusowsza od Skody, ale o ile Skoda prosperuje, to Tatra istnieje już tylko jako producent samochodów ciężarowych, o dobrych właściwościach terenowych (ach, te Tatry spotykane pod szczytem Chopoka, gdzie wjechały tak, po prostu, na kołach). Konstrukcja rurowego zawieszenia, które było w latach 20-tych rewelacją, przegrywa jednak z nadwoziami samonośnymi; silnik chłodzony powietrzem z tyłu mógł być powodem procesowania się o kradzież patentów z VW, ale nie jest już rozwiązaniem dla współczesnych samochodów luksusowych. No i ten ostatni atut — oryginalność trzech lamp z przodu, wymuskanej sylwetki, zaniknął gdzieś w poszukiwaniu zewnętrznej, nowoczesnej, kanciastej formy ostatnich prototypów z lat 90-tych.

Foto: basia i Pak4
[11.8.2023: …Kopřivnice: Muzeum Tatry. Parking przy kąpielisku – Brdy – Rašková skála – Janikove Sedlo – ruiny zamku Šostýn – kąpielisko. Ślad GPS — c.d.n.]

Komentarzy 14 to “Tatra”

  1. Kanadol Says:

    Brawo!

  2. basia Says:

    😀

  3. pak4 Says:

    Foto+
    Pierwszy model automobilu — na podstawie Benza-President (tu kopia, oryginał w Pradze):

    Rewolucyjne zawieszenie rurowe (dobrze to piszę? nie znajduje materiałów po polsku) Hansa Ledvinki:

    Które debiutowało w Tatrze 11 — ja nie jestem na sto procent pewny, że to T11 a nie T12 na przykład, ale generalnie to tej wielkości samochód*:


    *) Bo w tych latach producent samochodów zwykle tylko robił „dół” — zawieszenie, silnik, przeniesienie napędu itp.; a osobna firma zajmowała się karoseriami, których mogło być bardzo dużo dla danego modelu. W każdym razie typ osłony silnika był taki.

  4. pak4 Says:

    U… miałem 4 zdjęcie, a nie dodałem — takimi, aerodynamicznymi i eleganckimi modelami Tatra wchodziła w okres tuż przedwojenny:

    Takimi zaś próbowała wejść w komunizm, he, he…

    A to słynny prototyp, o który się Tatra procesowała z VW, bo „Garbus” jest jakby takby kopią…

    Pisałem, że „oryginalność Tatr” mnie tak pociągała tajemniczo — to prosz, ten design:

  5. pak4 Says:

    No i nie mam pod ręką tych ostatnich prototypów z lat 90-tych, ale mniej więcej miały się one do tego późnego modelu, jak Polonez Caro do Poloneza:

    Piszę o osobówkach, że one intrygowały, no bo intrygowały, ale też przed przyjazdem do Koprvinice nie byłem świadom, że w zasadzie Muzea Tatry są dwa, bądź nawet trzy. I te osobówki poszły z marszu, a są jeszcze samochody ciężarowe i „Słowacka Strzała”, czyli taka czechosłowacka Luxtorpeda, którą zrobiła Tatra, choć jeździła na trasie Praga-Bratysława, a nie Praga, Tatrzańska Łomnica…

    (Ciężarowe czekają, trzeba będzie znowu pojechać…)

    Z muzeum poszliśmy na spacer, bo Koprivnice, o ile marudziłem, że chciałbym nawiedzić muzeum były „na radarach”, o tyle przy planowaniu wyjazdu zachęciła mnogość ścieżek turystycznych. Nawiedziliśmy ruiny zamku i Raskovą Skałę — oto ona, a raczej barierka przy niej, bo światłocień wszystko tam psuł…

    I jeszcze coś takiego nas zachwyciło:

    ten motyl nazywa się Krasopani hera i w Polsce jest bardzo rzadki (podobno w Pieninach i w paru miejscach na podgórzach, ale to wybrane punkciki na mapie kraju). A tu prosz!

  6. basia Says:

    Tak!
    Pojedziemy tam jeszcze!

    A tymczasem westchnę (nieoryginalnie 😆 ) — cuuuudnie było!!!

    Piękne dzięki za eksperckie doilustrowanie!!!

    😎 😎 😎 😎 😎 😎 😎

  7. mró Says:

    kupiłbym

    traka

    😛

  8. Anonimowa Celebrytka Says:

    Wygląda mi na to, że wcale to a wcale nie przelękliście się upałów… 😉

  9. Tom Says:

    Były Urodziny?
    To i wyjazd być musi! 😀

  10. basia Says:

    Mró 😀 – wojskowego? 😐

    Anonimowa Celebrytko 😀 – no jakto nie przelękliśmy? – Uciekliśmy od nich! 😆

    Tom 😀 Ano były. W maju… ❗

  11. RAFInowany Says:

    Dzięki za TATRĘ, Pak4, Oboje 🙂 – już wiem, dokąd zabrać moich chłopaków. 🙂

  12. pak4 Says:

    @RAFInowany:
    Oni tam mają jeszcze jakieś muzeum oldtimerów. Myśmy założyli jedno muzeum na dzień, więc trudno to zrecenzować. W każdym razie, można próbować.

  13. RAFInowany Says:

    Pak4, dzięki. Na pewno skorzystamy, to tak bliski i jednocześnie odmienny teren. 🙂

  14. basia Says:

    😀 😀

Dodaj komentarz